Orättvisa.

Egentligen vill mamma inte att jag ska svära
men mamma det behövs hårda ord i
en hård värld.

För mamma, den här världen är hård, ja
pappa sa alltid att allt är orättvist
och att ingenting var rättvist.

jag förstod honom inte då
för en 8-åring förstår inte
att det kan finns större orättvisor
än att storasyster fick en
pannkaka mer,
jag förstod dig inte då
men jag tror jag gör det nu.

Det jag tror du egentligen menade var
att

jag har tur då jag inte var flickan
i tidningen, som anmälde grupp våldtäckt
fast killarna sa att hon var med på allt.

både att få en uppspräckande kuk
i analen och blåmärken över ansiktet


eller om vi blickar mot mamman på sjukhuset
som körde ihjäl sin
6-åriga pojke och sin egen själ.
Som skriker tills hon hamnar på
psykavdelningen.
Där slutar hon skrika och viskar
till vita väggar

"Varför, varför , varför?"

eller kanske du menade
tvärtom att jag själv skulle sitta
senare i livet
och skrapa triss-lotter
vinna 25 kronor
köpa en ny och förlora
sucka att
"varför kan jag inte vinna
13 miljoner som dom
man såg på TV göra?"


Så det är därför jag svär, mamma.
Fan ta denna värld.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0